Tuesday 10 January 2017

Tahniah Faiz Subri

Hai...

Assalamualaikum....

Hari ni aku rasa macam kecoh 1 malaysia kot dengan kejayaan pemain bola sepak negara kita. sejujurnya aku bukan la dari golongan peminat bola sepak. tak kira la bola sepak negara atau luar negara sekali pun. memang aku tak minat, dah kalau tak minat nama pemain bola lagi la aku tak kenal.

tapi macam bohong pulak kalau sorang pun tak kenal kan...hahhhaha. ada la yang aku kenal antaranya apek, mat yo, safi sali, pia dan beberapa lagi. dah kalau yang peringkat luar negara pulak tentu la ronaldo, david backhem dan michel owen tu je yang aku kenal...lain tak kenal dah.hihi

sebenarnya nak bagitahu yang kemenangan faiz subri di FIFA puskas award 2016 ni sangat sangat lah membanggakan seluruh rakyat malaysia. pagi tadi masa tengah driving dengar radio era duk bercerita tentang topik kemenangan faiz subri ni. meremang bulu roma masa dengar diorang puji tentang kejayaan yang membanggakan ni.

mana tak bangga wakil malaysia juara dunia kot. pulak tu melayu islam lagi lah bangga sangat dan boleh buat meremang bulu roma...kemenangan tu dah siap kalahkan pemain bertaraf dunia dah tu. lepastu majlis tu pulak majlis paling grand dalam arena bola sepak dunia. memang terhebat la dapat jadi juara.

apa yang aku tahu tentang kemenangan ni ialah, si faiz subri ni pemain pulai pinang. masa dalam perlawanan liga malaysia tahun lepas dia ada buat sepakan gol tercantik yang pernah berlaku dalam sejarah bola sepak. kalau korang tengok, sepakan bola dia tu melencong, bukan lurus. masa kejadian tu mungkin nasib dia dapat buat sepakan lencong tu. sebab bukan senang nak buat sepakan lencong macam tu.

sepakan gol dia tu terus jadi viral dan termasuk dalam senarai gol terbaik dunia. lepastu FIFA buka undian untuk gol terbaik dunia. jadi undian yang paling mendapat hit tertinggi akan dinobatkan sebagai juara. dan terbukti gol hasil dari sepakan faiz ni memang gol terbaik. berjuta tahniah untuk beliau.....

tapi ada jugak part yang tak best, bila scroll di facebook komen-komen banyak yang macam pertikaikan pengguna bahasa dia masa bagi ucapan atas pentas kemenangan tu. dah korang nak persoalkan bende remeh tu kenapa, ada yang cakap lagi respect kalau cakap bahasa malaysia la, ada yang kutuk sleng mat salleh dia berterabur la dan macam-macam lagi lah. geram pulak aku dengan diorang ni. korang ingat dia tu siapa nak expect macam macam bahasa je pun.
ni aku yang masuk universiti yang dah bekerja ni pun belum tentu lagi dapat cakap mat salleh dengan sleng ya betul.

dia dah dapat naik stage, sebut assalamualaikum dan alhamdulilah pun dah cukup cukup bagus. pentas dunia tu, bukan pentas ajl ke abpbh ke apa. majlis formal yang dihadiri oleh orang prefesional seluruh dunia kot. alah yang menang anugerah meletop pun berlambak yang speaking. rilek je takde yang komen...geram gila aku bila baca komen yang spesis macam nih...

dah dah sila buang jauh jauh aura negetif yang tak elok tu. tarik aura positif balik...sambung balik. family faiz, anak isteri mak bapak dan saudara mara dia mesti bangga dengan dia kan. bertuah dapat ahli kelurga yang berjaya bawa nama hingga ke persada dunia. tak kisah la dari bidang apa sekali pun, yang pasti ia di peringkat dunia.

dengan kejayaan dia tu diharap dapat la menaikkan semangat kepada pemain bola sepak negara. dan dijadikan sebagai dorongan untuk diorang mencipta kejayaan yang luar biasa. dan akhirnya menaikkan nama pasukan harimau malaya.

akhir kata dari saya....majulah sukan untuk negara.hihihi

No comments:

Post a Comment