Tuesday 17 January 2017

Mini Burger guna homemade daging patty



Hai...

Assalamualaikum....

Di kelantan ni susah sangat nak cari kedai yang jual burger bakar. kebanyakan kedai burger sini cuma jual burger yang guna daging burger yang dah siap. mungkin ada je kedai yang jual burger bakar tu, tapi dalam 1 2 tempat macam tu je kot. tak banyak dan tak dikenali.

kalau kat kt kl kan banyak pilihan burger bakar yang ada dan tambahan pulak dia punya marketing kebabom senang orang nak ingat bila diperlukan. contoh burger abang burn, kaw-kaw burger, burger bakar dan macam macam brand lagi ada di kl. google je bersusun list pilihan burger bakar yang ada.

burger bakar selalunya diorang guna daging burger buatan sendiri. bukan yang siap frozen tu. bagi pendapat aku daging burger buatan sendiri lebih baik, sedap dan memuaskan hati masa makan tu. kalau kita buat sendiri ni selalunya kita guna daging kisar, lepastu ada tambahan serba sikit rempah ratus dalam daging burger tu. kalau yang dah siap frozen tu, daging burger tu ada campuran lemak dan jugak part-part dari daging yang berkualiti rendah.

aku pulak suka main campak je apa yang ada kat dapur tiap kali bila aku buat daging burger sendiri...hihi. kita yang nak makan, jadi ikut suka tekak la nak letak apa pun kan..
resepi yang aku guna hari tu ada kat bawah ni.

RESEPI:

Daging kisar (400 g)
bread crumb
1/2 biji bawang besar dicincang
1 biji telur
garam
gula
black pepper

campurkan semua bahan dan bentuk kan bulat bulat macam daging burger tu. kemuadian bakar atau grill.




Masa grill daging patty tu, aku tambah parutan mozarella cheese kat atas daging tu. nak guna cheddar cheese pun sedap jugak. bentuk dan rupa daging patty aku agak buruk sikit sebab maklum la main gentel gentel pakai tangan je. tak guna acuan pun, kalau korang ada acuan bulat yang macam mold besi tu lagi bagus. boleh bentukkan daging tu supaya nampak lagi kemas dan cantik.





Bila daging dah masak, boleh la hidang dengan roti burger atau bun kosong yang bulat kecik kecik tu. aku buat saiz kecik kecik ni senang nak bagi budak budak tu makan. takde la bersepah sangat dan boleh buat dalam kuantiti yang banyak..suka suka...hihi

memang puas hati sangat bila kita dapat hasilakan makanan dari air tangan kita sendiri. dan tambahan pulak makanan tu anak anak dan suami suka lagi la bertambah seronok kita nak masak.
zaman sekarang ni, makanan kat luar sana tu banyak sangat mengandungi bahan bahan kimia. walaupun dalam kuantiti yang tak membahayakan kita, tapi tak salah kan kalau sekali sekali kita elakkan dari beli makanan dari luar dan buat sendiri. itu lagi menjamin tentang keselamatan dan kebersihan makanan yang kita makan dan hidang untuk keluarga kita.



LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment