Sunday 8 January 2017

Pengalaman bagi Talks atau Ceramah

Hai...

Terasa nak menulis tentang pengalaman menjadi seorang penceramah. Bukan nak riak ke apa cuma nak tulis pengalaman sendiri macam mana aku boleh terjebak dengan aktiviti ini. ehh ehh bunyi macam aktiviti pelik je kan...hihi
Dulu aku ni jenis yang sangat gemuruh dan jarang muncul ke depan. Bukan dulu je sekarang pun masih jugak ada gemuruh, takut dan malu tu. Tapi alkisahnya bermula bila dah sandang jawatan sekarang nih.
Atas tuntutan kerja semata-mata, aku terpaksa memberanikan diri muncul ke depan dan bagi taklimat atau berdiskusi dalam kumpulan pengurusan tertinggi. Kauuu rhaseeee...mula-mula tu memang cuak yang amat bila aku diarahkan bagi ceramah. Dah la ilmu baru secoet je, lepastu nak kena ngadap dengan audien yang dewasa dan berpengalaman. Memang terasa sangat sangat mencabar dan dalam masa yang sama menakutkan jugak lah.

Tapi, aku kena jugak berani kan diri dan berlagak cool je depan audien. Kalau aku menggelabah semacam tak tau lah apa akan jadi. Tapi untuk jadi cool tu bukan senang dan tak semudah abc 123 tau. Ada cara-cara dan amalan yang perlu dipraktikkan dulu sebelum kita mula bagi taklimat atau ceramah tu.

Untuk aku yang baru setahun jagung sandang jawatan ni, dan dalam masa setahun jagung ni jugak aku ditugaskan untuk bagi taklimat kepada orang awam, meh aku kongsikan serba sedikit apa yang boleh dipraktikkan untuk nampak kan diri kita ni cool je bila duk kat depan audien sambil pegang microphone..

Pertama sekali mestilah kena buat persediaan yang secukupnya. Persediaan dari segi ilmu tentang tajuk ceramah yang akan disampaikan tu. Sebelum sampaikan ceramah tu pastikan kita dah 2 3 kali tengok slide pembentangan yang nak digunakan. Supaya kita tahu gambaran keseluruhan ceramah hari tu. Disamping tu jugak membantu kita untuk dapatkan idea tiap kali kita nak tukar ke next slide. Jadi takde la kering sangat idea masa kita duk berceloteh tu.

Persedian kedua ialah peralatan yang berkaitan. Contoh kalau kita ada risalah atau hadiah untuk kuiz spontan dan sebagainya. Kalau nak lagi selamat sediakan risalah dan edarkan kepada peserta atau audien jadi takde la diorang bosan sangat dan segala maklumat boleh disampaikan dengan jelas. Pastikan jugak slide tu berbentuk interaktif. Ada gambar yang boleh tarik perhatian audien. 
Dan dari pemerhatian aku sepanjang duk bagi ceramah ni, audien lebih tertarik bila kita kaitkan maklumat dalam slide tu dengan isu semasa atau isu disekeliling. Bila aku bagi contoh je, semua macam terus bagi perhatian penuh dan kadang ada maklum balas spontan dari audien.

Persedian seterusnya ialah penampilan dan pemakaian. Tak dinafikan lagi, cara penampilan dan pemakaian kita banyak beri kesan terhadap keyakinan diri kita semasa berada dihadapan audien. Kalau hari tu pakai baju baru atau tudung baru, keyakinan yang ada tu lain macam sikit...hihhihii.

Dan yang terakhir aku selalu buat ialah sebelum mula tu aku akan baca ayat2 penenang hati. Beristifar banyak-banyak, selawat dan baca la apa sahaja ayat-ayat suci yang terlintas masa tu. Ada je ayat-ayat khas untuk dibaca, kalau yang memang dah hafal bagus la. Tapi bagi orang yang macam aku ni pelupa boleh amalkan baca apa-apa je insha allah tenang. Dan kalau dah kedepan tu muka tu jangan la ketat sangat. Bila kita awal-awal dah muka ketat, sepanjang proses pun audien akan turut buat muka ketat dan kalau boleh nak cepat-cepat habis...hahhahah






Time ni kena buat pembentangan dengan budak-budak lantikan batch aku. Last minit buat slide, memang teruk gila rasa...huhu

Ni bagi ceramah dekat budak-budak sekolah. Kalau dengan diorang memang kena sediakan banyak hadiah untuk buat kuiz spontan.



Tu je yang aku nak share dekat sini tentang bagaimana nak nampak cool bila kena bagi ceramah atau taklimat. Sebenarnya bergantung pada orang tu jugak. Kalau jenis dari zaman sekolah lagi memang suka pegang mic dan duduk di hadapan, setakat bagi ceramah macam ni apadehal kan...small matter je ni bagi korang. Tapi bagi yang gemuruh macam aku nih, its a big issue!! 

Sebenarnya serius never expecting yang jawatan nya perlukan aku untuk menjadi pencerah. Ingatkan dapat pergi consult orang je, sekali rupanya macam-macam lagi unexpected task yang bakal ditempuhi...huhu.



LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment