Wednesday, 15 March 2017

Kronologi Tentang Rumah Kami


Hai semua...

Hari ni aku nak cerita lanjutan dari proses untuk membina rumah impian kami.
1 Langkah dah terlangkah..ehh..ehh..maksud aku langkah nya dah bermula. Proses untuk dapatkan tanah dan geran sudah hampir selesai.

Sekarang tinggal nak tunggu tukar milik nama geran secara sah dan bertulis. Lepas tu baru kita sambung ke langkah seterusnya.
Walaupun proses dapat tanah belum selesai lagi, tapi aku dah lama buat gambaran dan senarai kerja-kerja serta keperluan berkaitan dengan proses untuk menjadikan rumah impian ke realiti..

Aku kongsikan senarai yang dah aku list kan untuk tindakan selanjutnya. Jangan ingat proses ni senang macam goreng pisang ya. Proses untuk jadikan rumah impian sesuatu yang realiti sangatlah tidak mudah. Banyak cabaran, dugaan dan paling menguji kesabaran ialah MASA. Proses ni boleh ambik masa berbulan bulan malah bertahun pun mungkin jika kita tak rancang dan uruskan dengan sebaik-baiknya...cewahhh...Macam pakar berbicara pulak...hihihi

Antara senarai yang aku rancang;
1. Proses jual beli tanah dan tukar nama geran
2. Urusan loan peribadi untuk pembelian tanah (Ogos 2016)
3. Jumpa peguam untuk urusan loan pembinaan rumah, S&P, perkara berkaitan guaman dll (September 2016)
4. Jumpa kontraktor untuk urusan pelan lantai rumah,(October 2016)
5. Urusan dokumen loan (Mac 2017)
6. Urusan detail dan kemasan reka bentuk rumah
7. Pendawaian elektrik
8. dan seterusnya......sebab aku tak tau apa langkah seterusnya...hihihi

Bila urusan tanah selesai, langkah seterusnya ialah jumpa peguam dan bincang untuk perkara seterusnya. Sekarang peguam dah ada, sebab pernah jumpa dan berbincang dengan dia. So far, ok la. Aku pilih peguam ni pun sebab dia memang ada pejabat di daerah Machang. Dan kontraktor yang dia cadangkan tu pun satu pejabat dengan dia. Jadi kalau ada apa-apa masalah atau pertanyaan senang boleh terus ke pejabat dan tanya.
Cari peguam dan kontraktor yang senang untuk dihubungi dan dekat dengan sekitar kita. Sebab yang ni memang sangat membantu kalau kita nak komen atau mengadu apa-apa dengan diorang. Kalau jauh, mungkin masalah kita lambat untuk diselesaikan dan akan makan masa lama pulak untuk siapkan rumah.

Sampai sini dulu untuk senarai perancangan aku. Nanti akan bersambung selepas progress yang seterusnya....