Friday 29 June 2012

KEK COKLAT + whipping cream


Assalammualaikum....

Hai, its been so long im not post any entry at this web page. I do have lots story, but each time i wish to typo my mind will refuse to work!! Then, just clicking here and there searching for nothing on other web page... apa yang dibebelkan cnfm yang baca ni xfaham. Tak kisah lah........

Dari tajuk kat atas tu, entry kali ni bukan nak share tentang resepi cara nak buat kek coklat yang super duper marvellous tu, tapi nak share cerita di sebalik kejadian semasa aku proses kek tersebut..huhu

Kalau korang spesis penggemar makanan pemanis mulut nih, tentu dah selalu dengar tentang whipping cream. Untuk yang tak tahu apa itu whipping cream, bagi pendapat aku bahan di adalah bahan tambahan untuk mencantikkan serta menyedapkan kek-kek atau apa-apa pemanis mulut  yang korang buat. Selalunya pemanis mulut dari barat memang banyak pakai bahan ni. 

Oleh kerana aku nak buat kek yang sedap serta cantik, jadi aku pun beli lah whipping cream ni. Ni pertama kali aku nak guna bahan ni, dan pertama kali jugak lah aku kenal benda ni. Oleh kerana ni pertama kali, biasalah kejakunan pasti akan ada...hahhaha. Kat pasaray dekat 1 jam berdiri kat bahagian sejuk beku sebab duk fikir whipping yang macam mana sesuai untuk kek. Last nya, aku ambik yang dalam botol sebab bajet nanti senang nak guna, whipping yang boleh picit. 

Ni la rupa whipping cream tu. Lepas je siap bakar kek coklat aku, dengan perasaan yang tak seberapa nak sabar aku picit benda alah ni kat atas kek coklat aku tu.


See see .....cantik kan bila letak whipping ni as a topping on top of the cake. Bila dah nampak cantik, hati makin teruja nak picit lagi dan lagi...sebab nampak cantik dan gebu.. Tapi...........kalau nak tahu, rupa rupa nya whipping ni bukan spesis yang boleh tahan lama, dalam masa tak sampai 30 min je kek aku yang cantik macam dalam gambar kat atas tu berubah. Bila dah beubah, dah tak menarik hati lagi dah.

Kalau tengok kek yang ada rupa macam ni, agak agak masih ada hati nak makan tak?? sah sah lah appetite tu dah hilang. Cream tu buat aku rasa macam hampeh je... Bila dah jadi rupa macam nih, terus la merajinkan diri buat coklat topping siram kat atas kek tu.

Guna topping buatan sendiri lagi bagus lah berbanding kalau guna whipping tu dan kemudian bertukar rupa yang tak berapa nak cantik mata memandang tu...hahhaha

Kalau korang nak tahu, sebenarnya whipping cream yang macam kat dalam gambar tu lebih sesuai kalau guna dalam minuman. Selalunya ais shake atau pun ais blend. Tapi kalau guna sebagai inti kat dalam cream puff pun ok jugak, tapi tak boleh simpan lama lama lah sebab cream ni tak tahan lama, cepat cair. Cream ni jugak sesuai kalau makan dengan salad buah. 
Whipping cream yang paling sesuai untuk topping kek ialah cream yang ada jual dalam kotak tu, bukan yang dalam botol macam yang aku guna ni.....

sekian............

p/s: just for share

No comments:

Post a Comment