Tuesday 10 January 2017

Petua atasi masalah tercekik tulang ikan

Hai...

Assalamualaikum...

Nak share dengan korang cara untuk mengatasi kesakitan dan hilangkan tulang ikan yang tercekik dalam tekak. alkisahnya sebab semalam masa tengah duk syok melayan makan ikan bakar cicah air asam sampai tercekik tulang ikan tu.

aku memang faberet sangat kalau dapat makan ikan bakar lagi-lagi cicah dengan air asam. perghhhh bertambah tambah makan nasi tu. sebab tu la aku kadang stress jugak kalau mak atau mak mertua masak ikan bakar dengan pencicah ni. sebab bila makan tu memang tak beragak dah..sedapppp

dah terlampau mencekik sangat ikan bakar tu lastnya tercekik tulang. tapi bukan 1 ketul tulang je tau, macam 2 3 ketul tulang ikan yang melekat tersangkut kat dalam tekak aku ni. masa tu ya allah rasa macam nak nangis je. mak mertua aku pun naik heran macam mana la aku makan sampai boleh tercekik tulang. ikan yang dia bakar bukan ikan banyak tulang pun, ikan jaket @ ikan cencaru je pun..hahah. nampak benau menantu dia ni gelojoh.

aku apa lagi duk main telan air liur la sambil berharap tulang tu akan meluncur sekali dengan air liur masuk dalam salur tekak tu. tapi tak jugak menjadi. dah panik dah, asal telan air je terasa pedih tekak tu.
terus teringat petua mak aku. mak aku ni pun penggemar ikan, kalau dia makan ikan tu tulang memang bersih langsung takde isi yang melekat. kadang sampai kepala ikan pun dia tibai sekali. yang ni bukan kes gelojoh ya, yang ni ada 2 kes. kes pertama mak aku memang suka makan ikan, dan kes kedua katanya sayang tak nak membazir...hahhhhah. aku follow kes no.2

oleh kerana dia dah selalu sangat dah tercekik tulang ikan ni, jadi dia dah biasa la macam mana nak bagi tulang ikan menyusur masuk dalam tekak. caranya ambik nasi putih, gumpal gumbal supaya bulat kemudian telan. ulang banyak-banyak kali sampai la rasa tulang ikan tu dah hilang.

kes aku semalam pulak, dah telan nasi gumpal tu. tapi masih jugak terasa tulang tu. tak jalan sangat, jadi kena telan lagi. jangan kunyah ya. tapi masa nak telan lagi sekali aku ternampak pisang kat dapur. terus ambik pisang dan telan-telan macam tu je. tak kunyah, tapi telan dalam keadaan pisang tu small portion la. kang tercekik pisang pulak dah jadi kes lain pulak.

habis sebijik pisang berangan tu, terus rasa macam tulang tu dah hilang.....alhamdulillah. lega sangat sebab berjaya buang tulang yang melekat di tekak tu. kalau tak memang terasa cuak gila.

sedikit perkongsian dari saya....hihi

No comments:

Post a Comment