Monday 23 January 2017

Permulaan untuk Diet

Hai....

Assalamualaikum..

Ni bukan aku sorang je yang duk berangan nak diet, rasanya dah sebati kot wanita dan diet berpisah tiada...hihi. boleh dikatakan hampir semua wanita ada azam nak diet, yang bezanya berjaya atau tak. dan berterusan atau tak azam diet mereka dan paling penting hati mau kental.

Bukan perkara yang mudah kalau betul betul berazam nak diet ni. sebab bukan sekadar ucapan dimulut je, minda, fikiran dan badan kena turut sama mainkan peranan dalam proses diet yang sedang berlangsung ni.

Selalunya diet ni lebih kepada mereka yang obes atau berat yang dah terlebih, jadi program diet sesuai untuk pastikan mereka yang dah obes ni boleh kembali kepada keadaan normal. kalau nak tahu korang dalam kategori kurus, atau normal atau obes, boleh rujuk carta BMI badan korang. dari situ kira boleh kira dan tahu kita ni tergolong dalam kategori yang mana satu.

Sebenarnya program diet hanya untuk kurus semata mata tak kan bagi hasil yang memuaskan pun. cara yang betul kalau kita sunguh sunguh berazam untuk diet adalah dengan mengamalkan gaya hidup sihat. gaya hidup sihat merangkumi cara pemakanan kita, cara pengambilan makanan, cara hidup kita dan cara kita berazam akan mempengaruhi keseluruhan proses diet tu sendiri.

Pertama sekali kita kena tahu apa matlamat dan tujuan kita untuk melaksanakan program diet tersebut. jika sekadar untuk mendapatkan bentuk tubuh yang cantik, kemungkinan kita akan kecundang atau gagal dipertengahan jalan, kalau berjaya pun kita tak mampu untuk kekalkannya. matlamat utama kita haruslah untuk mendapatkan gaya hidup yang sihat dan menjamin kesihatan tubuh badan kita.

Bila kita setkan matlamat diet adalah untuk dapatkan tubuh yang sihat, bertenaga dan bebas dari sebarang risiko penyakit, kita sebenarnya sudah berada dilandasan yang betul. Seterusnya kita perlu la cari ilmu tentang diet, ilmu mengenai pemakanan yang sihat, seimbang dan betul. dan disamping itu juga kita perlu juga tahu tentang senaman yang sesuai dengan fizikal badan sendiri, keadaan yang sesuai untuk senaman, waktu yang sesuai dan kelebihan kelebihan dari setiap jenis senaman yang ada.


Semuanya bergantung pada diri sendiri bagaimana cara kita untuk melaksanakannya. jangan kita lupa, sebagai seorang yang beragama islam, sunat berpuasa juga merupakan salah satu amalan untuk kita berdiet.

Tu adalah intro yang aku share untuk tatapan sesiapa yang berhajat untuk melaksanakan program diet korang. sebab aku sendiri pun baru bermula minggu ni. hihi

sedikit perkongsian cara yang aku amalkan sekarang dan akan datang...harapnya boleh lah kekalkan kerajinan dan kesungguhan ni hingga matlamat dicapai.
Berat Jan 2017 62 kg, tinggi 153 cm.

- mulai sekarang makan malam hanya sebelum pukul 8 malam sahaja
- makanan bergoreng adalah dilarang sama sekali
- kurangkan makan lunch dengan nasi, hanya roti, buah, biskut atau apa sahaja asalkan bukan nasi di tengahari
- minuman bergas dilarang sama sekali
- senaman sehari paling kurang 20 minit adalah wajib

.........................tbc


LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment