Tuesday 29 May 2012

CREAM CHEESE CUPCAKE

Hai......

Ahad lepas got nothing to do, dengan perasaan bosan yang amat, apa lagi terus lah rajin kan diri buat cupcake. Ni kiranya kali ketiga aku buat cream cheese cupcake nih. Suka sangat buat sebab sedap dan sangat sangat senang. 

Kali ni aku try buat dengan cream cheese jenama lain plak, tapi masih jugak bukan dari jenama yang tersohor seantero dunia tu...mahal dowww....hehe.

Okeh...aku dengan baik hati nak kongsi bahan bahan dan cara pembuatan cupcake ni.

Kali ni aku cuba guna yang nih plak. Australian Cream Cheese. 200g bersamaan dengan RM7.99. Harga biasa bagi cream cheese yang tak seberapa nak femes..huhu. Aku guna kesemua 200g cream cheese.

Masukkan kesemua cream cheese 200g tu kat dalam bekas, kemudian masukkan sebiji telur dalam bekas yang sama untuk di gaul. Kalau pakai mixer hasilnya mungkin lagi bagus kot. Tapi aku miskin, so mixer tak mampu nak beli. Guna cara vintage style.....Jangan lupa masukkan gula sekali, lebih kurang 1/2 cawan. bergantung pada cita rasa masing masing lah.

Kemudian untuk base plak @ kerak cupcake, aku guna biskut jenama nih. Selalu orang memang akan guna biskut nih kalau nak buat kerak cheese cake. Harga dia dalam rm5 macam tu lah..

Guna sebanyak 3 4 keping dah cukup, sebab cup yang aku guna tu, memang comel comel je saiz nya.

Lenyekkan biskut tadi hingga hancur berkecai macam kat dalam gambar tu. Pastu masukkan 2 sudu mentega yang dicair kan (ambik mentega pastu letak kat dalam kuali panas, tunggu hingga mentega cair, kemudian masukkan dalam biskut hancur nih.)

 Dah siap sediakan kerak, kemudian dengan menggunakan sudu kecil, masukkan biskut yang berfungsi sebagai kerak kat dalam cup. Letak hingga tutup bahagian bawah cup tu. Ketebalan adalah bergantung pada kehendak sendiri ya.

Ni lah rupa bila kita masukkan cream yang dipukul tadi ke dalam cup yang telah siap berisi kerak.

Tadaaaaaa...................ni lah rupa cupcake comel lote aku tu. Bila dah siap masak. Bakar dalam oven lebih kurang 10 min - 15 min dengan suhu 150 - 180 degree.

Nampak tak lapisan kerak kat bawah tu?? Kerak tu cuma sebagai base untuk kek yang comel tu. Kalau di teliti, permukaan kek tu nampak tersangat lah gebu kan kan...wa cakap lu memang tagkap lentok habis lah....hahhahahah

Ni pulak baki cream aku masukkan dalam cup yang besar sikit. Pastu letak buah kiwi, sedap jugak, tapi ada rasa masam masam sikit lah.

200g cream cheese tu boleh la dapat dalam 30 - 40 biji cupcake yang bersaiz paling comel... Kalau suka, next time cuba lah. Serius cakap memang tak kan menyesal lah.

okeh....sekian.

p/s: tapi kalau korang tak suka rasa cheese yang sedikit masam tu, kek ni memang tak sedap lah bagi lidah korang..........

No comments:

Post a Comment