Saturday 28 April 2012

Mini Pizza (Homemade@handmade)

Assalammualaikum.......

Tangan saya sekarang sangat rajin menaip. Manakala otak pulak masih segar untuk berfungsi, jadi di kesempatan ni saya nak kongsi cerita saya. (saya la palak..huhu). Esok kalau ikut kan plan akan bertolak balik kampung. Kelantan.. Yeayy. Tak sabar rasanya nak balik. Sebab ada misi yang ingin dilaksanakan.

Hari ni dah plan masa kat tempat kerja tadi, balik malam ni nak buat roti sausage sendirian berhad@ buat sendiri la, untuk buat bekal masa dalam perjalanan balik esok. Kan best drive sambil makan bekal buatan sendiri, sambil hidung kembang kepis sebab ada orang akan cakap sebegini:
'pandainya mu buat ni da'
@
 'emm..sedap la da'
 @
'rajin nya siap buat bekal sendiri lagi'

Saya akan sangat berbesar hati bangga bongkah perasan dan sebagai dengan nya bila ada orang yang ungkapkan kata kata sedemikian kepada saya.

Tapi hajat murni tu tak kesampaian untuk dilaksanakan. Memang bengang gila la, tiba tiba kat kilang la current shut down. Terus production stop. Bukan kejap, 2 jam wooo...lama gila yang teramat. Dalam hati duk sumpah seranah, ye lah potong stim je current tu. Last last pukul 10 malam baru boleh balik rumah. Kalau dah sepuluh malam, kedai jual sosej pun dah lama tutup. Agak agak tuan kedai pun dah get ready nak masuk bilik tidur...yo yo ooo je.


Disebabkan hajat tak kesampaian, meh aku kongsi ngang korang resepi serta cara cara nak buat mini pizza. Yang nih aku penah buat suatu ketika dahulu. Masa tu aku tak ada tenet lagi, dan aku pun tak ada resepi sebenar untuk buat pizza, main bajet pandai buat je. Bahan bahan ikut logik. Boleh tak macam tu?? hehhhehe..........memang boleh la sebab dah terbukti berhasil.


Ni rupa mini pizza yang belum dimasak lagi. Tengok la betapa comel comel nya aku punya pizza. Just like the baker...hihihi

Yang ni aku memang guna bahan dan sukatan ikut suka hati bersih tulus ikhlas aku..hahhaha. Dah nama pun nak buat piza, asas nya tentula macam roti. Cuba lihat bahan atau ramuan yang tertera pada bungkusan plastik roti yang korang miliki contohnya gardenia atau high5. Tentula gandum, majerin, telur, air, dan yang penting yis. Sukat suka hati pastu gaul sampai jadi dough, dough tu pasti la tak melekit kat tangan masa korang gaul. Kalau melekit, tambah lagi tepung gandum. Yis tu lak kena letak dalam air suam dulu sekejap biar dia berbuih buih.



Biarkan dough tu selama sejam, tutup dengan kain lembab atau pun plastik. Pastu bila dah hampir sejam tu, canai la ikut suka korang untuk dijadikan base. Nak saiz besar atau pun comel comel. Buat rata, kemudian sapu tomato puree kat atas base. Letak banyak lagi sedap. Pastu, potong la sosej, ayam, cheese, tomata ikut suka korang, untuk diletakkan diatas base. Macam yang tertera dalam gambar kat atas tu...Nak sedap lagi letak cendawan bulat yang ada jual kat dalam tin.

Close up macam mana aku susun bahan kat atas base pizza. Ni semua adalah mengikut kreativiti masing masing nak letak apa. Bila dah siap susun, apa lagi bakar je lah. Suhu dan masa jugak mengikut suka hati. Tapi kalau tak silap suhu roti bawah 200 degree. Lebih kurang 180 degree, selama mana?? sehingga pizza tu berubah warna menjadi kekuningan. Alaaa rupa yang macam pizza yang ada jual kat pizza hut tu, haaa...macam tu la. Tak kan nak tunggu sampai bertukar warna macam puding caremal pulak..hhuhhuhhuh.
Dan..........ni la rupanya bila dah siap masak dan tersedia untuk di ngap!!! nampak macam sedap kan? memang sedap pun....nampak macam menarik kan?? memang cantik menarik macam tuan buat pizza pun...hihihi... tak terliur ke tengok pizza saya kat atas tu??........hehehe. boleh tak kalau aku nak cakap macam nih.............SAYA SANGAT BANGGA DENGAN DIRI SENDIRI SEBAB BOLEH MASAK PIZZA NI...tak boleh cakap pun aku dah cakap. hahhhahah.

Tu je lah...sekian.





No comments:

Post a Comment