Monday 17 April 2017

Tiramisu versi Tempatan...

Hai...

Alkisah viral punya pasal kan. Dengan aku sekali pun terjebak jugak..ya lah sekarang kan trend orang suka follow apa apa yang tengah in time tu. Tak kisah la dari segi fesyen ke, make up ke, gaya spek ke, life style la, makanan hipster la..boleh kata semua aspek kehidupan lah. Semua nya orang suka buat sesuatu yang berlainan dari yang lain, dan kalau berjaya akan menjadi ikutan pada yang lain.

Dan aku pun nak kata try to follow trend takde la sangat pun. Tapi sikit sikit tu ada lah. Contoh paling aku nak share kat sini mengenai makanan lah ya. Macam sekarang dah macam trend kan orang buat makanan yang colorful. Color yang diorang guna makkaihh menyerlah habis lah. Entah berapa kilo la pewarna yang diorang masukkan dalam makanan tu. 
Kadang makanan yang dah sinonim dengan color yang dari sejak azali tu tapi sebab trend boleh di pulak diorang perlbagaikan warna makanan tu, contoh macam roti jala, roti burger, laksa, laksam dan macam macam lagi lah...kalau nak disenaraikan sampai esok pun tak kan habis.

Dan sekarang jugak macam trend orang cipta makanan yang hipster dan trendy..dan paling penting cepat dan ringkas. Ada banyak page yang sekarang suka create video post tentang cara masak masak makanan yang simple. Memang cara diorang buat tu agak kreatif, nampak makanan tu sedap gila dan yang paling penting dan point utama diorang create video tu sebab nak tunjukkan cara yang ringkas dan mudah nak masak. Tapi mostly makanan ala ala western la. 
But ada jugak page yang macam baru baru wujud dan ajar cara masakan tempatan secara ringkas dan mengikut cara ala ala moden gitu.

Yang aku terjumpa ni pulak resepi tiramusi. Tapi sebenarnya tiramisu ni lebih kepada style tempatan. Resepi memang tak sama pun dengan tiramisu original tu. Sebab tu la aku kata tiramisu versi tempatan. Kalah ikut resepi tiramisu yang asalnya tu memang lain satu hal, cara pun lain, rasa pun lain. 
Aku pun keliru jugak sebenarnya, tang mana yang sama dengan tiramisu original tu. Mungkin sebab lapis lapis tu kot yang sama dengan tiramusi original...lain lain aku still mengkaji okehh..hihi





Meh lerr aku share sini resepi simple mudah dan cepat ni kat sini ya. Senang kalau kalau aku nak rujuk resepi ni nanti.

Bahan bahanya:
1 paket biskut tiger atau biskut kosong pun boleh jugak
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
3 sudu tepung kastard
3 sudu gula
serbuk milo dan coklat chip sebagai hiasan.

Caranya pulak.
Dalam periuk, masukkan susu cair, susu pekat, tepung kastard dan gula. Kemudian panaskan atas api kecik, kacau hingga adunan jadi pekat.
Kemuadian dalam bekas lain, susun kepingan biskut pada dasar bekas, masukkan adunan kastard tadi hingga tutup permukaan biskut, tabur milo dan choc chips, kemudian ulang langkah yang sama untuk beberapa lapis biskut.
Dah siap susun dan lapis dengan kastard di lapisan atas, sejukkan di dalam peti ais untuk dapatkan hasil yang lebih umphhh.

Tapi kalau dah tak sabar sabar tu, makan time ni pun dah ok je..

Kalau tengok pada caranya tu, lebih kurang macam nak buat ciskut je nih. Cuma beza yang ni tak pakai cream cheese tapi pakai kastard. Dua dua pun sedap. Kalau yang tu namanya ciskut, yang ni kaskut la kan...pun bolehhh...hahahah

Tapi ni kalau yang tengah diet tu, resepi ni memang out lah. Bapak banyak gila kalori kot dalam menu ni..hihi.
sekian.


LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment