Monday 10 April 2017

Daging Masak Merah Simple

Hai....
Assalamualaikum...

Merah menyala lauk makngah hari ni oiii..hihi. Dah lama cuba resepi daging masak merah ni. Tapi yang aku selalu duk cuba buat tu semua resepi lebih kurang sama je. Dah resepi pun google kan, mesti la kebanyakan resepinya hampir sama je..
Tapi ada la beza dalam satu dua bahan tu.

Kebetulan pulak adik aku yang duk KL tu balik bercuti, dan dia belikan daging. Aku bab bab mengenal pasti bahagian bahagian daging lembu ni memang gagal seratus peratus. Memang tak pernah kenal biarpun dah bertahun tahun masak daging lembu nih.

Kalau bagi yang pakar, sekali imbas diorang dah boleh tahu part daging tu dari bahagian mana dan texture part tu pun dah boleh tahu dah.
Aku ingat nama nama bahagian je, tapi nak kenal pasti memang tak tahu la. Tahu nama bahagian ni pun sebab dulu dulu masa dekat uni memang kami belajar kenal bahagian bahagian haiwan ni. Contoh haiwan yang aku pernah belajar macam lembu, kerbau, ayam, ikan haaa...ni je yang aku dapat ingat yang lain lain dah kelaut dah semua tu.

Antara bahagian lembu yang aku ingat, tenderloin, rib eye, daging batang pinang, rib, dan yang lain lain tu dah lupa..hahhha
Dari apa yang aku belajar tu, ada bahagian lembu ni yang isi dia sangat la empuk dan tak liat. Ada jugak daging yang sangat liat, ada daging yang bersama dengan lemak hancur, lemak tak hancur pun ada.
Sesetengah bahagian lembu dijual pada harga yang berbeza beza tau. Kalau daging semata mata harga lain, kalau daging dengan lemak pulak harga lain. Kalau yang bahagian bahagian khusus tu pulak harga lain.
Selalu yang aku dengar ialah daging batang pinag. Daging batang pinang ni, bukan dari pokok buah pinang tu ya. Ada ke orang yang fikir macam tu?? hahhah. Daging batang pinang ni, macam nama jolokkan je. Untuk bahagian lembu yang dagingnya lembut dan tak liat.

Tapi kan, sepatutnya kita sebagai pengguna ni patut kena la ambik tahu jugak bahagian bahagian ni. Senang kalau nanti dapat daging dah boleh bajet bajet masak apa yang sesuai. Tak pun buat nya si suami atau mak mertua request nak makan lamb chop ke, meat grill ke haaa kan senang tu. Petik jari je dah dapat beli daging yang sesuai..ni tak, nak kena tanya orang situ sini dulu, nak kena survey dulu nak beli daging apa..aku lah tu.

Ehh...ehhh terbebel pasal lembu pulak dah. Takpe, ni ilmu masakkan mesti la kena ambik tahu jugak kan. Untuk peringatan diri sendiri jugak supaya lepasni kena ambik tahu hal hal bahagian daging ni semua, jangan tahu makan je...hhihihi.

Sebanarnya nak share resepi daging masak merah dari nenek saudara aku ni. ambik ko...nenek saudara aku lagi advance dalam masakan kalau nak dibandingkan dengan aku yang muda mudi nih...hahah.
Ni aku cakap dari segi masakan moden ye..bukan masakan tradisonal tu. Kalau nak bnadingkan dengan masakan tradisonal tu, antara aku dengan nenek saudara aku nih memang sah sah la dari awal lagi dah tersingkir. Sebab lagi lama usia orang tu, lagi banyak la resepi masakan tradisionalnya.

Ok berbalik pada resepi ni, dari sini la aku start suka makan daging masak merah ni. First try masakan dia punya, terus aku suka.
Kita yang muda ni, jarang nak menuntut ilmu masakan dengan orang lama. Kebanyakan nya lebih prefer nak google sendiri resepi tu. Aku lah tu. Tapi takde salah pun google, cuma kadang resepi dari orang lama la lagi asli dan berkhasiat. Masakan sekarang ni, banyak yang resepinya guna bahan bahan segera macam sos, perasa dan sebagainya.

Ni resepi daging masak merah cara nenek saudara aku.
Daging lembu
Pewarna merah
(Rebus daging lembu, nak rebus seketul boleh, nak potong siap siap pun boleh. Lagi cantik kalau rebus seketul daging sebab nanti warna merah tu macam akan ada layer dekat daging tu. Tak la merah menyala macam aku punya nih. Masukkan pewarna bila daging dah hampir masak)

Bawang besar,
Bawang merah,
Lada hijau,
Cuka,
Gula
(Bawang dan lada dipotong halus, kemudian jeruk sekejap dengan cuka dan tambah gula sikit)

Kemudian panaskan minyak dalam 4 5 sudu, dan masukkan daging. Bila daging dah dekat dekat nak masak, masukkan bahan jeruk dan masak.
Kalau nak ada kuah, masukkan air lebihan jeruk dalam daging tu sekali dan tambah jugak air rebusan daging tadi. Boleh perasakan ikut kesesuaian masing masing.

Tu je resepinya..simple kan.. Tak payah guna sos bagai tu. Simple, mudah dan sedap...







Daging masak merah ni memang kegemaran aku. Dan sekarang nih suami pun dah terjebak sekali. Senang je penyediaan nya dan tak banyak bahan pun. Ni kalau nak cepat dan malas buat kerja banyak, boleh la masak daging masak merah nih..hihi
Sekian dula...


LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment