Thursday 13 April 2017

Kebersihana Makanan dan KIta



Hari tu aku ada terbaca dalam page iium confession, confessor ni bercerita tentang kebersihan tempat proses makanan. Atau lebih specifik lagi kilang proses makanan la.
Dari penceritaan nya, dia bagitahu yang kilang proses makanan yang dia pernah kerja tu kebanyakannya di monopoli oleh pekerja asing.
Dan kita pun sedia maklum kan, kalau dah nama pun pekerja asing, kebanyakannya yang kerje di kilang kilang ni memang langsung tak faham bahasa melayu atau inggeris. Dan lagi parah kebanyakannya adalah pengotor dan berperangai teruk.
Bukan semua yang macam tu, ada je yang ok tapi nak cari yang ok tu aku boleh cakap macam 1 dalam seribu kot.

Ada kebenaran jugak apa yang dia cakap tu, yang kebanyakan kilang  buat makanan ni kebanyakannya nampak je elok di luar tapi proses nya wallah'hualam lah. Hanya orang dalaman je tahu tahap mana kebersihan tempat proses tu dikawal.
Sebab tu la perlu ada QA/QC dalam sesebuah kilang makanan tu. Paling kurang pun kalau mereka ni ada, mereka boleh buat rules atau boleh kenakan tindakan kepada pekerja yang tak amalkan kebersihan.
Boleh je control mereka ni, asalkan kita tahu macam mana nak create sistem yang berkesan. Tak semua kilang yang punyai pekerja asing ni tak amalkan kebersihan dan tak jaga etika masa proses makanan tu.
Kawalan yang penting, tu peranan mereka yang bergelar QA/QC. Tapi bukan senang nak buat sistem untuk mantapkan amalan kebersihan tu, perlu kan komitmen yang tinggi dan sokongan padu dari pihak atasan baru la dapat dilaksanakan. Nak lagi nampak tegas, siapa yang didapati tak ikut arahan dan kantoi buat kerja kerja kotor potong gaji je. Diorang ni sebut je pasal gaji semua jadi ikut je.

Dan kalau nak kupas isu keselamatan dan kebersihan ni, bukan terhad pada kilang makanan je. Tu, kedai kedai makan, restoren, gerai gerai tepi jalan tu. Kalau diamati betul betul dari sudut kebersihan, memang out lah.
Pernah ke korang pergi ke tempat tempat ni dan korang perhatikan tingkah laku tukang masak tu, cara pelayan angkat makanan, keadaan premis kedai tu bersih ke tak, ada nampak lipas, lalat atau tikus berkeliaran tak?
Yang terang lagi bersuluh ni pun susah untuk dikawal, apa tah lagi yang tempat proses makanan yang terselindung dari orang awam macam kilang proses makanan tu.
Bukan nak kondem, cuma nak orang ramai ada kesedaran yang tinggi tentang aspek kebersihan ni. Bila ada yang cakap pernah kerja di kilang yang kotor, masin masing nak tahu nama kilang dan lokasi kilang. Just sebagai peringatan dan pesanan bersama, cuba amalkan tengok keadaan yang aku sebutkan tadi tu dulu. Cuba lepas ni korang try tengok balik aspek aspek seperti yang aku sebut tu, ada tak berlaku di kedai kedai atau gerai gerai yang korang selalu pergi makan tu?

Selagi kita tak ada kesedaran untuk tidak memilih kedai yang tak jaga atau amalkan kebersihan, selagi tu lah banyak je peniaga atau pengusaha makanan tak ambik port sangat aspek ni. Sebab diorang tahu, kotor ke bersih ke akan ada yang datang beli atau makan.

Jadi kesimpulan nya kat sini, aku nak ajak korang semua supaya timbul kesedaran bermula dari diri kita sendiri. Try untuk tidak masuk atau pergi ke kedai kedai yang memang nampak secara terang terangan kotor dan tak bersih, tapi makanan nya sedap.

No comments:

Post a Comment