Monday 3 April 2017

Pengaruh dunia terhadap anak

Hai...

Sebagai seorang ibu muda, muda la jugak just baru menginjak ke umur 30 tahun dan anak pun dah berumur 3 tahun..hihi
Ibu yang baru anak sorang je pun, tapi terasa macam nak meluahkan dan share dalam belog ni tentang perkembangan anak aku sendiri. Betapa dunia disekeliling nya sangat mempengaruhi cara perwatakan, cara perlakuan dan cara pertuturannya.

Tambahan pula aku ibu yang bekerja, jadi masa aku dengan dia agak terhad jugak la kalau nak dibandingkan masa dia dengan dunia dia tanpa aku. Dunia dengan persekitaran bersama orang lain selain dari ibu dan abi dia.

Dari apa yang aku perhati, setiap perkara dia lakukan atau kecenderungan dia pada satu satu perkara akan lebih kuat jika dia berada dalam persekitaran sama dalam suatu jangka masa yang lama, macam persekitaran yang statik je tak ada banayk perubahan.

Contoh sekarang dia banyak habiskan masa dengan menonton tv, kartun kartun dan kartun. Sebab sekarang dia macam terkurung dalam rumah, takada ruang dan peluang untuk dia bermain main diluar rumah. Jadi aktiviti yang mampu dia lakukan ialah menonton tv.

Dan aku pulak bukan jenis yang suka laburkan duit untuk belikan anak mainan. Tapi bukan la langsung tak belikan, ada juga beli tapi tak banyak. Cara aku, biar dia habis explore dengan mainan yang satu tu je. Aku tak nak ajar dia dengan mainan yang banyak banyak, sebab bagi aku buat macam tu tak membantu perkembangan dia.

Tapi sebenarnya agak complicated untuk besarkan anak anak kita dengan acuan yang terbaik. Kadang kita rasa apa yang kita berikan tu dah sehabis baik untuk dia. Tapi bila dilihat dari sudut yang berbeza hasilnya bukan seperti yang kita sangkakan.

Macam contoh sekarang la, anak aku lebih banyak habiskan masa dalam rumah. Menonton tv rancangan kartun, dan akhirnya kartun tu dah mempengaruhi dia. Baik dari segi perlakuan, percakapan dan kadang gerak geri dia susah untuk dikawal.
Makin banyak dia terdedah dengan menonton tv, makin perangainya sukar untuk dikawal. Kadang jadi susah untuk dengar arahan. Aku bukan nak puji cara aku sebelum ni bagus, tapi kalau sebelum ni dia hanya menonton tv waktu pagi dan malam je. Tengahari dan petang waktu untuk dia bermain, bergerak ke hulu ke hilir dalam rumah. Itu lagi baik dari dia duduk statik sambil menonton tv, langsung tak merangsang daya pemikiran dia melainkan menyerap semua perlakuan dalam rancangan kartun tu.

Sama jugak dengan pendedahan pada mainan, kalau anak kita selalu diberikan dengan mainan yang pelbagai perasaan untuk dia bergaul dengan orang akan berkurangan. Dia lebih cenderung untuk berada dalam persekitaran dia bersama sama dengan mainan dia. Jarang untuk berkongsi masalah atau perkara lain dengan orang sekeliling, dia akan lebih cenderung fokus kepada mainan je sepanjang hari.

Nampak macam mudah kita nak didik dan bentuk anak, tapi realitinya tak semudah seperti yang kita harapkan. Semua ibu macam aku ni pasti akan mengharapkan yang terbaik untuk anak anak kita. Tambahan pulak aku macam susah untuk dapat zuriat lagi, jadi yang ada ni la satu satu nya zuriat yang aku nak bentuk hingga mampu menjadi seorang yang berjaya dunia dan akhirat.

Sentuh bab berjaya dunia akhirat ni, pernah ada sorang jurujual datang promote barang yang dia jual. Something like talking pen sekali dengan buku. Bila tujukan pen pada ayat nanti akan automatik keluar suara spelling all those words. Dia cakap buku ni baik untuk bagi kat budak belajar, cepat faham. Aku bagitahu yang anak baru umur 3 tahun, jadi belum masa lagi untuk aku bagi semua ni pada dia. Terus dia macam tak puas hati, sambil buat mimik muka terkejut.

Aku kata..takpe la dulu, aku lebih prefer kalau anak aku ni belajar membesar dulu. Belajar kenal perkasa asas dulu seperti gelak tawa, luka dan darah, kotor dan comot jadi bila besar nanti dia akan lebih kuat dan ada daya tahan dirinya sendiri. Bagi aku la, pendapat personal aku kalau ada parents yang dah terapkan pembelajaran pada anak yang baru umur 2 3 tahun sebenarnya dia membebankan anak tu dan dia dah macam mengehadkan perkembangan anak tersebut.
Di awal usia macam ni, perkara macam bahasa, membaca dan sebagainya bukan objektif utama lagi. Yang utama nya anak tu tahu dan belajar untuk bawa diri dia. Biarkan dia comot, tak apa nanti kita cuci.
Biarkan dia bermain tanah dan pasir, kalau comot nanti kita bersihkan.
Biarkan dia melompat berlari dan berkejar, tapi kita kena sentiasa awasi dengan langkah langkah keselamatan dan pantau had lasak mereka, kalau luka nanti kita letakkan ubat.
Semua benda ni adalah pembelajaran yang semulajadi, tahan air angin api tu semua mengajar dia untuk jadi lebih kuat. Tapi kita kena awasi dan berpada pada la jangan la sampai membahayakan nyawa dia atau orang lain.

Mungkin pandangan dan cara aku agak kolot, agak ketinggalan macam dulu dulu, tapi tu pilihan aku untuk anak aku. Sebab bagi aku itu yang terbaik, kalau pun dia lewat untuk pembelajaran akademik, bagi aku tu bukan perkara yang membimbangkan.

Bagi aku, matlamat aku untuk dia adalah kejayaan akhirat nanti. Aku ni agak jahil, untuk belajar tentang agama yang lebih mendalam aku tak mampu. Lagipun aku bukan hidup dalam persekitaran orang orang yang alim. Jadi, didikan agama adalah perkara yang sangat penting bagi aku.

Nak komen banyak pun macam tak layak, sebab baru 3 tahun didik anak sendiri..



LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment