Tuesday 4 April 2017

Tahniah Farizan!! Majlis Kahwin BFF

Hai...

Asal kahwin je mesti ada ucapan tahniah tu. Nampak tak, itu tandanya sebagai bukti bahawa perkahwinan ni merupakan sebuah kejayaan dalam hidup seseorang...

Sama macam bila kita berjaya dalam akademik, atau berjaya dalam sukan...
atau berjaya di alam pekerjaan, atau berjaya dapat anak...semua pencapaian ni akan disusuli dengan ucapah tahniah..

Tahniah ni sebagai ucapan penghargaan jugak la kepada si penerima ucapan tersebut...
Aku ni kan, kadang macam rasa kesian dengan diri sendiri. Sebab apa...sebab kalau di kira kira dihutung dengan sebetulnya..aku takde BFF pun aka best friend forever...sebab aku no forever alone....

Entah lah, mungkin sebab aku ni tak pandai berkawan sangat kot. Aku jenis yang ok je dengan semua orang, ramah je dengan semua orang yang aku kenal. Semua pun aku boleh buat kawan, asalkan orang tu tak sombong dengan aku la. Aku kadang takkan mulakan dulu pergaulan sebab macam segan nak mula dulu. Tapi bila dah mula tu, hurmmm sepantas kilat je dah boleh beramah mesra.

Dan aku pulak bukan jenis someone yang caring and loving kot, thats why la aku not too close with  them. Ya la, kadang tarikh birthday diorang pun aku tak ingat. Dan kadang keluar dekat feeds FB pun aku boleh buat bodoh je, sebab malas nak melayan..hahhahha vongokkk kan.
Lagi parah, kadang msg dari kawan pun lambat di balas, lepastu kalau nak tungu aku yang mula mula bertanya khabar memang berjanggut la jawab nya.

Nampak tak, betapa tak mesra nya aku dengan kawan kawan. Kadang memang la teringin jugak nak ada bff ni. Nampak macam best je kalau ada bff ni. Sama sama kongsi suka duka, keluar sama sama ke hulu ke hilir. Boleh buat macam macam lagi perkara bersama. Tapi yang paling penting bff ni, dia sentiasa ada untuk kita share hal hal peribadi kita dengan dia.

Dah kalau kita ada kawan biasa biasa je, macam kadang rapat kadang tak, walau sekepala sekali pun, hal hal peribadi tak mungkin dapat dikongsikan dengan diorang kan. Macam pelik la kalau tiba tiba bercerita hal peribadi, dan mungkin cuma kita je yang akan buat macam tu pada dia, tapi side dia punya cerita pulak tak mungkin dia akan share dengan kita.

Tapi, walau takde istilah bff untuk kawan kawan aku ni still juga ada la yang baik dan rapat dengan aku. Yang aku takkan rasa malu kalau nak mintak pendapat atau pertolongan dari mereka ni.

Oleh sebab takde bff, jadi yang ada cuma kawan rapat je. BFF atau kawan karib la kalau dalam bahasa lainnya lain maksud dengan kawan rapat. Bagi pendapat aku kawan rapat ialah kawan yang kita dah biasa dengan dia. Tapi bukan macam bff yang memang dah kenal hati budi satu sama lain, dah masak dengan perangai kita.

Farizan ni pulak ialah kawan baik aku. Kawan rapat la zaman sekolah menengah dulu. Tapi bila dah makin meningkat usia, jarak la yang jadi penghalangnya. Dia bukan sekampung dengan aku, jadi kadang macam susah sikit nak berjumpa dengan dia. 
Time raya atau kalau ada apa apa majlis je la baru kami berjumpa. Kalau nak berjumpa semata mata nak berborak dengan aku tu, buat masa sekarang nih masih belum pernah terjadi lagi. Nampak tak beza bff dengan kawan rapat..hihi
Kami kenal pun masa aku dah form 1, dan sampai form 3 je kami sekolah bersama. Masuk form 4 aku dah transfer ke sekolah lain. 
Zaman aku dulu mana ada wechat ke whatapps ke apa, FB pun baru baru je nak tumbuh. Jadi pape hal dah susah nak share, dah susah nak kongsi bersama. Jadi bila dah kurang percakapan tu, sebab tu la persahabatan pun makin kurang.
Tapi masih jugak masing masing tahu perkembangan.

Aku pulak, alhamdulillah diberikan jodoh awal dengan suami aku nih. Tapi sebagai kawan, aku tak pernah putus doa kan semoga kawan kawan aku pun sama sama naik pelamin dan dapat jodoh awal.
Dah bertahun tunggu dan akhirnya dapat jemputan kahwin dari dia.
Syukur sangat akhirnya dia dah tamatkan zaman bujangnya, dan dapat merasai nikmat pernikahan sama macam apa yang aku rasa ni.

Sebagai kawan kan, mesti la kita nak tengok dia pun bahagia. Nak tengok dan mengharapkan dia dapat sama sama rasa apa yang kita dah rasa. Jadi baru la best kalau kita nak bercerita atau berkongsi kisah kehidupan kita dengan dia nanti. Dan kalau dah sama macam ni, maksud aku dah sama title bini orang, kalau la incase aku nak share atau bercakap hal hal rumah tangga or something else tentu la dia pun tak rasa janggal dengan kita kan.
Sebab kadang, bila kita lain title dengan kawan kita contohnya dia bujang tapi kita dah kahwin, tentu dia akan ada perasaan macam ada gap antara kami. Tentu cara pemikiran dan anggapan dia terhadap kita akan berbeza sebab berlainan title. Dan lagi sadis kalau dia ada perasaan macam rasa diri looser sebab tak sama dengan kita.
Tapi lain suasananya bila kita sama sama pegang pada title yang sama. Akan rasa kita ni sama taraf dan sekepala je kalau nak share pape pun..haaa lebih kurang macam tu lah. Tu pada pandangan dan pendapat aku la.








Kalau dah jodoh memang tak kemana. Sama jugak dengan kawan aku nih. Dia cakap hubungan dia dengan laki dia ni baru je lagi. Bukan yang dah bercinta berzaman zaman tu. Mungkin dalam setahun macam tu je kenal. Tapi kalau dah jodoh dia kan, akhirnya jadi suami isteri jugak mereka berdua ni.

Oleh kerana aku tak kenal pun laki dia, jadi takde la aku nak huha huha masa majlis tu. Just datang sebagai tetamu je...hahhaha. Nampak tak perbezaan bff dan kawan rapat. Kalau bff conform la dari malam semalam lagi dah datang tolong tolong apa yang patut kan...hihi
Tapi at least aku usahakan jugak datang majlis dia walaupun sebagai tetamu. Sebab aku angap dia kawan baik aku, dan majlisnya pun dalam kawasan sama je dengan rumah aku. Macam kejam pulak kalau aku tak pergi majlis tu..hihi

Kawan aku ni memang cantik dari dulu lagi. Muka tak pernah berubah, nampak macam biasa biasa tapi sebenarnya cantik orangnya...
Dapat pulak jodoh yang sama padan dengan dia...alhamdulillah kan.

Semoga dia dan pasangan tabah dan sabar mengharungi alam rumah tangga ni...amin.

No comments:

Post a Comment