Sunday 9 April 2017

Pengalaman bagi Talks, Program di Sekolah

Hai...

Sekarang ni, macam makin banyak pulak terlibat dengan program bagi talks ni. Kalau ikutkan yang sebenarnya aku ni masih belum layak mana pun nak sampaikan taklimat atau ceramah kepada umum. Tapi atas tuntutan kerja sekarang ni, terpaksa jugak la meyakinkan diri sendiri untuk menyampaikan maklumat kepada orang awam..

Walau dah agak banyak kali jugak la aku terlibat bagi talks ni, tapi sampai sekarang perasaan gementar dan cuak tu masih ada. Masih kuat pulak tu.
Mungkin sebab ilmu belum cukup penuh didada, dan mungkin jugak memang gementar dan gemuruh tu akan ada kalau berdepan dengan orang ramai nak berada di hadapan orang ramai tu.

Kalau nak di ikutkan isi kandungan talks tu, semua sama je. Tiap kali pergi pun just sampaikan yang asas asa je, pengetahuan umum je. Tapi perasaan gemuruh tu tetap ada.

Kadang bila kita berdiri dihadapan orang ramai dan bersedia untuk bagi Talks, akan datang suatu perasaan yang mendebarkan pada saat mula mula nak start tu. Tu dari apa yang aku rasa la, tapi bila dah 10 ke 15 minit ucapan tu perasaan gemuruh dah berkurang sikit.
Tambahan pulak kalau yang hadir tu dari golongan yang prefesioanl atau golongan dewasa.
Cara nak kendalikan program antara pelajar sekolah dan orang dewasa agak berbeza sikit. 

Kalau pelajar sekolah ni, kita macam bebas nak cakap apa sekali pun. Nak bagi perumpamaan simple simple ke atau nak bagi soalan yang cliche pun tak ada masalah sangat. Sebab diorang ni biasanya akan layan je, dan main hentam jawab je tanpa rasa was was atau malu.
Lain pulak gayanya kalau berhadapan dengan golongan dewasa. Cara penyampaian memang akan berubah. Dan perumpamaan atau contoh contoh yang nak diberi pun kena tapis tapis jugak la. Agar kita tak nampak bodoh dan mereka dan merasa macam talks tu tak ada point.

Bagi aku dua dua golongan ni tetap jugak mencabar. Cabaran nya pulak berbeza beza antara golongan pelajar dan orang dewasa dan cara nak handle pun berbeza beza.
Kadang kena pandai pandai sesuai kan dengan keadaan dan suasana masa tu. Kadang aku sendiri pun boleh jadi blur.

Kalau deal dengan pelajar, kita memang kena banyak bersabar. Dan kalau boleh just gunakan perkataan atau ayat yang simple simple je. No jargon words or statement. Ayat ayat saintifik tu boleh tolak tepi. Kalau nak guna pun boleh, tapi kena bagi takrifan pada maksud ayat tersebut.

Perkara lain pulak, kalau deal dengan pelajar sekolah, tak sesuai sangat kalau nak masukkan banyak maklumat penting atau point utama dalam ucapan tu. Contoh jangan letak banyak sangat topik masa ucapan. Kena kurangkan topik semaksima mungkin, dan kena cuba olahkan topik tersebut dengan lebih detail, dan mesta beserta dengan contoh contoh yang relevent.
Sebab kalau masukkan terlalu banyak topik, mereka akan cepat bosan dan lastnya akan hilang kawalan.
Kalau kita masukkan point utama yang terhad, tapi banyakkan interaksi dengan mereka, jadi tumpuan mereka dapat dikawal dan kita pun senang nak sampaikan.

Dan kalau golongan dewasa pulak, cara pendekatannya agak berbeza sikit kalau dibandingkan dengan pelajar sekolah. Isi ucapan kena padat dan mestilah berinformasi. Tak boleh terlalu simple dan letak banyak banyak gambar macam pelajar sekolah tu.

Isi kena padat dan tepat. Dan kita jugak memang perlu banyak study tentang topik yang nak disampaikan tu. Kebanyakan nya mesti akan ada soalan soalan yang akan diutarakan oleh mereka. Kalau pulak time tu ada sorang dua perserta yang agak agresif aktif sensitif dan segala macam tiff fiff tu..haaa stanby la baik baik supaya nanti kita tak la nampak macam bodoh sangat kat depan diorang walaupun pada hakikatnya kadang kita pun lost dengan soalan tu...hiihih





Tiap kali buat program, kalau dapat sambutan yang menggalakkan dari orang ramai, kita akan rasa puas dan seronok. Ye lah, ingat senang ke nak jayakan sesuatu program tu, tentu tentulah akan melibatkan ramai pihak kan. Dan kerja keras dari pihak pihak yang terlibat sangat lah dihargai.

Kadang aku macam suka dengan kerja kerja ni, tapi kadang aku macam rasa ia umpama beban jugak la sebab nak kena bercakap depan orang ramai tu mood kita mesti lah kena jaga. Biasa la, ada masa kita stress banyak kerja lain yang tak settle lagi tapi dalam masa yang sama kena sampaikan maklumat kepada orang awam. Muka kena jaga, mood tak boleh nak swing sesuka hati je...huhu




LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment