Sunday 5 March 2017

SOTONG GORENG TEPUNG SEDAP

Hai...

Hari ni aku nak cerita tentang sotong lagi. Hari tu aku ada cerita tentang ketupat sotong, dan hari ni sotong goreng tepung pulak..kalau dah penggemar sotong kan, macam macam menu sotong semuanya menambat hati.

Harga sotong pulak makin hari makin meningkat, makin mahal. Kadang nak beli sotong pun boleh berfikir dua tiga kali dulu sebelum beli. Ye lah, kalau sotong sekilo harga dalam RM20 - RM25, kalau nak dibandingkan dengan ayam sekor dalam RM14- RM18, untuk saiz ayam yang sedang sedang tu, rasanya lagi berbaloi beli ayam sekor dari sotong sekilo. Sotong kalau sekilo boleh tahan untuk sekali dua makan je, kalau ayam pulak boleh la tahan 3 ke 4 hari, lagi jimat kan..

Tapi untuk sekali sekala layan tekak ni ok la, kalau tiap minggu beli sototng macam beli ayam mak memang tak mampu la nakkk oii...hihi

Kebetulan pulak hari tu masa aku ke Pasar ikan Tok Bali, harga sotong sekilo dalam RM18 je tu yang seronok beli sotong. Dan boleh la buat masak sotong goreng tepung ni.
Aku selalu kalau pergi makan kat kedai ikan bakar, jarang nak order sotong tepung atau sotong bakar. Sebab harganya mahal yang bagi aku agak melampau..huh
Aku dah pernah kena sekali, atau 2 3 kali dah jugak sebenarnya...makan sotong yang agak mahal. Jadi bila keinsafan dah muncul supaya jangan membazirkan duit melampau lampau sangat maka sekarang dah kurang atau lebih tepat dah lama tak order sotong di kedai ikan bakar.

Maklum la zaman gawat macam ni, kita kena la berfikir fikir dulu sebelum melayan nafsu dunia kita ni. Tak kira la nafsu makan ke, nafsu shopping ke, nafsu pakaian ke dan apa apa nafsu yang berbayar lah.
Nasib baik jugak la nafsu ke alatan make up tu aku tak pernah terjebak...hihi
Ehh termelalut pulak, asal just nak cerita tentang sotong je pun..hahhha




Nampak tak rupa sotong goreng tepung aku nih. Bagi aku kejadiannya elok je, sedap mata memandang sedap lagi tekak merasa..ewahhhh..puji diri sendiri kejap.haha. Tapi memang menjadi pun guna teknik gorengan yang ni. Sampai kan laki aku pun tertanya tanya sotong ni beli ke buat sendiri..ehh ehh sampai macam tu sekali dia persoal tentang masakan kita ya..hamboiii hamboiiii.
Suka hati sesedap rasa je kan, kita kemain penat bermain masak masak boleh pulak dia soal macam tu..
Tapi walaupun disoal macam tu dalam hati sebenarnya seronok jugak. Ya la almaklum la kan masakan kedai kebanyakannya semua sedap sedap dan menjadi. Jadi kalau dia sampai tanya berkali kali buat ke beli tu tandanya sotong goreng tepung aku ni menjadi lah.

Pernah tak kalau ke kedai, order sotong goreng tepung lepastu yang datang bukan sotong goreng tepung rangup macam ni tapi yang macam rupa tempura tu..yang bersalut dengan tepung dah macam rupa kuih cekodok.
Aku dengan laki memang frust kalau mintak sotong goreng tepung, tapi yang datang rupa macam kuih cekodok tu. Memang terus tak rasa nikmat sotong tepung yang sebenar. Tapi mungkin ada sesetangan orang yang memang diorang lagi prefer yang ala ala macam cekodok atau macam tempura tu. Sebab masa makan rasa macam lembut lembut je, lepastu macam kuantiti sikit pun dah kenyang ya la sebab bulat gemuk macam cekodok tu.






Malam dah buat sotong goreng tepung ni dah, tapi sebab dapat pujian dari laki aku gigih pulak esok petang nya buat lagi. Tapi kali ni buat agak banyak jugak la. Dalam sepinggan jugak la aku masak dan jamu laki aku makan.
Kemain suka dia, makan sotong tepung ni dah macam makan jajan dah. ngap ngap...sekejap je licin dah makan kat dia sorang je.
Takpe, kita sebagai bini ni memang seronok sangat kalau dapat hidangkan makanan untuk suami. Lagi lagi kalau makanan yang kita hidang tu pulak boleh menambat hati dan selera makan dia lagi la kita happy. Penat lelah memasak tu semua terus hilang bila tengok pinggan yang berisi penuh dengan makanan masa dihidangkan dan kemudian dia bagi kita pinggan kosong licin. Bagi aku tu dah macam kepuasan pada diri sendiri jugak la..hahhaha. Macam takde motif surirumah tangga je kan..masak je pun..hahhhaha

Satu lagi, kalau buat sotong goreng tepung ni aku pulak lebih prefer guna sotong yang bersaiz kecik kecik. Tapi jangan la sampai yang anak anak sotong tu pulak. Maksud aku sotong kecik la bukan sotong laut yang besar panjang tu.
Kalau kecik kecik sangat nanti jenuh nak cuci dan bersihkan sotong tu pulak. Mau berejam la mengadap sotong kecik tu untuk dibersihkan dan buang sesungut di kepala sotong tu.

Sotong yang bersaiz sederhana je, yang ni saiz paling sesuai bagi aku. Masa makan pun senang je kecik kecik comel. Macam yang kat dalam gambar tu, kalau perasan saiz sotong kecik je tak besar sangat tapi takde la kecik sangat nanti tak puas makan pulak. Tapi apa apa saiz pun semua bergantung pada tekak masing masing la kan. Tak semestinya yang besar tu tak sedap dan tak semestinya yang kecik ni sedap. Tapi yang pasti sangat, harga sotong yang bersaiz besar tu memang tak sedap..hahahha

Meh aku nak share resepi dan cara nak sediakan sotong goreng tepung yang super duper easy and just like 1 2 3 gitewww. Part pertam sekali tentu tentu lah kena cuci dan bersihkan sotong ni sebersih bersihnya. Kalau kebetulan pulak sotong yang dibeli tu ada telur kat dalam perut dia, tak payah buang pun takpa. Kalau aku telur sotong tu aku suka, jadi aku biarkan je kat dalam perut tu. Just keluarkan tulang seketul kat dalam perut sotong tu, kemudian alirkan air dalam perut tu supaya dalam dia bersih tapi telur sotong masih utuh kat dalam perut tu.
Kalau sotong yang tak ada telur pulak, apa lagi korek korek la perut sotong tu sampai kehujung. sebab kadang dalam perut sotong ni masih ada jugak anak anak ikan yang tak sempat dicerna oleh sotong ni. Part kepala pulak kena buang sesungut atau yang macam sebiji putih kecik kat dalam kepala dia tu. Dan dia punya ink tu pun kena buang jugak dan bersihkan sebersihnya.

Dah siap cuci dan bersihkan, sotong tu kena potong bulat bulat. Jangan potong kecik sangat nanti tak sedap pulak. Kemudian bila semua sotong dah dipotong bulat bulat dah boleh sediakan bahan bahan salut.
Aku guna tepung gandum biasa je, lepastu masukkan lada hitam, garam dan serbuk kunyit dalam tepung gandum tu dan gaul sebati. Kalau nak lagi kick, boleh masukkan serbuk lada dalam campuran tepung ni.
Dalam bekas asing pecahkan telur dan kemudian gaulkan sotong dalam telur tu. Jumlah telur dengan sotong tu boleh agak sendiri, asalkan sotong dah tenggelam dalam telur tu dah ok la tu. Pastikan sotong dah bersalut dengan telur tu kemudian masukkan sotong ke dalam campuran tepung. Pastikan tepung menyaluti semua permukaan sotong tu dan kemudian goreng.
Kalau nak dapatkan sotong yang rangup, kena pastikan yang tepung tu dah bersalut keseluruhan permukaan sotong baru boleh goreng.

Resepi sotong goreng tepung:
Sotong
Tepung gandum
Serbuk lada hitam
Serbuk kunyit
Garam
Telur.

Pesanan dari aku masa menggoreng sotong tepung ni selalunya minyak akan terpercik keluar. Jadi kalau nak selamat dan tak kotorkan dapur, bila dah masukkan sotong dalam kuali tunggu sekejap kemudian tutup dengan penutup periuk yang ada pemegang kat atas kepala tu. Jadi takde la minyak terpercik dan kotorkan dapur.

Selamat mencuba..



LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment