Tuesday 7 March 2017

Majlis Hadiah Sambut Birthday anak anak mengaji Quran

Hai..

Assalamualaikum....

Mak dengan nenek aku ada buat kelas mengaji untuk anak anak disekitar kampung kami ni. Jumlah keseluruhan pelajar mengaji ni adala dalam 40 pelajar. Tapi selalunya jarang cukup 40 orang ni tiap kali kelas berlangsung...maklum la budak budak kan macam macam ragamnya.

Asalnya mak dan nenek aku ni ajar mengaji kami adik beradik je. Kemuadian ada la anak jiran jiran terdekat yang ikut mengaji sekali. Semua yang datang tu mintak tolong ajarkan anak diorang sekali.
Orang kampung biasa lah, mana ada ambik upah pun mengajar mengaji ni, kelas diberikan secara percuma je.

Dah la percuma, kelas pulak ada tiap tiap malam hari sekolah. Kalau sekolah cuti which is jumaat sabtu di Kelantan, maka kelas mengaji pun cuti jumaat sabtu jugak. Tapi kalau public holiday pulak, kelas tetap berlangsung macam biasa.
Cuma kalau cuti sekolah yang panjang je la baru kelas mengaji pun bercuti jugak. Ya la, bagi peluang anak anak ni berehat secukupnya di musim cuti tu.
Kalau musim cuti sekolah pun kena paksa datang mengaji, tak feel la cuti sekolah diorang kan..hihi

Nenek dengan mak aku ni mengajar tak la garang sangat pun. Mungkin sebab tu kot ramai yang datang nak mengaji di rumah kami. Budak budak yang datang pulak dari unur 4 tahun hingga la 12 tahun. 
Mulanya mak aku macam malas jugak nak terima budak yang umur 4 5 tahun ni, ye lah cakap pun tak berapa nak pandai lagi ni kan pulak nak mengaji quran. Seeloknya mak bapak budak tu la yang ajar kalau masih cakap pun tak berapa nak jelas macam ni.

Tapi tu lah, ada macam macam alasan jugak la yang menyebabkan akhirnya mak aku pun terima jugak. Ada bagi alasan yang cakap anak tak dengar kata kalau mengaji dengan diorang atau diorang yang ajarkan.

Ada yang cakap anak kecik ni nak ikut abang dan kakak nya jugak datang mengaji. Nnagis nangis nak ikut, jadi dari datang saja saja je tu mintak la tolong ajarkan sekali.

Ada jugak sebab nak anak dia mengaji beramai ramai supaya bergaul dengan orang dan tak bosan sangat. Kira macam nak pupuk suka datang kelas mengaji atau suka mengaji melalui tengok kawan kawan yang lain.

Bila dah terima ramai macam ni, kebetulan pulak ada kawan mak aku datang offer yang ada bantuan atau bayaran untuk guru kelas mengaji ni. Tapi kena daftar lah, program bawah kerajaan. Mak aku pun join la lagi pun faham faham je la kan orang kampung, malas aku nak cakap banyak.

Akhirnya dapat jugak la elaun sebanyak RM300 sebulan untuk jadi guru kelas mengaji di kampung. Tapi kena bahagi kan kepada 2 la mak dan nenek aku...hihi

Dan bila budak budak dah ramai macam ni, keluasan ruang mengaji diorang pulak makin terhad. Ya lah, asalnya guna ruang solat dalam bilik nenek aku je. Kat ruang tamu tak sesuai sebab kami pun kena berjaga jaga jugak. Maklum la dengan budak ramai ramai macam ni, kalau mengaji di ruang tamu nanti mata mak dengan nenek aku mesti duk melilau tengok diorang je main apa lah nanti.
Dan kami pun jadi tak selesa la tak ada ruang rehat keluarga.

Tapi alhamdulillah ciksu, anak saudara nenek aku murah hati derma kan duit untuk tampung kos penambahan ruang mengaji tu. Jadi nenek pun upah la tukang rumah untuk buat ruang khas untuk kelas mengaji tu.
Kalau tengok sebijik macam rupa kelas dalam cerita P.Ramlee tu, pendekar bujang lapuk kalau tak silap. Yang ada part diorang belajar huruf ha ho jin semua tu.
Bilik separuh je bersimen lepastu belah atas pasang jaring hingga ke bumbung. Asal dapat berteduh dari panas hujan dan dapat duduk mengaji dengan sempurna dah ok la kan.
Budak budak diorang tak pernah nak demand atau complaint apa apa pun, apa yang ada itu yang mereka terima.

Kalau nak kira, dah banyak tahun jugak la nenek aku mengajar kelas ni. Aku pun dah tak ingat. Sejak aku dapat kerja di kampung dan balik duduk rumah ni pernah jugak la aku tolong ajarkan diorang mengaji..hihi
Suka sangat tengok budak budak kecik ni, diorang walaupun nakal masih suci dari dosa dosa yang macam kita orang dewasa yang dah pernah lalui ni. Tambahan pulak diorang datang mengaji, mengenal kalam Allah.
Kadang bila time dapat gaji, dan kena pulak time rajin ada la beberapa kali aku belanja diorang dengan jamu makan. Tapi selalu aku buat ''roti hotdog'' la (roti yang letak sosej kat tengah tu).
Kemain seronok diaorang bila dapat makanan.

Dan tahun ni, ciksu tu pulak nak sponser untuk buat sambutan birthday pada diorang. Budak budak ni ada yang dari golongan yang susah dan tak kaya pun. Mak bapak kerja kampung je, ada yang tak pernah pun sambut birthday.

Jadi ni la peluang untuk diorang merasa sambut birthday dengan potong kek sendiri. Walaupun terpaksa share la jugak..hihi

Oleh kerana rancangan sambutan birthday ni muncul lewat, iaitu pertengahan bulan Feb, jadi aku combine kan terus untuk yang lahir bulan Jan dan Feb. Ada la dalam 7 orang yang lahir dalam 2 bulan ni.
Menu pulak aku macam malas nak siapkan jadi beli yang goreng goreng je senang nak buat. Aku beli nugget, tempura dan sosej je.
Lepas tu aku beli 4 biji kek untuk majlis ringkas tu. Nak ambik gambar potong kek kan mesti la ada kek. Tanpa kek tak feel la sambutan birthday tu.
Masa nak potong kek tu pulak, takdenya budak budak ni nak menyayi selamat hari lahir ke happy birthday song ke, mak aku just suruh ramai ramai baca alfatihah kuat kuat..hihi

Malam tu boleh dikatakan hampir semua datang, kemain lagi ya sebab nak makan punya pasal. Budak budak ni, bab berkawan no 1.
Agak bising dan tak terkawal jugak la kalau dah ramai macam ni, tambah pulak dengan perasaan excited masing masing lagi lah jenuh nak kawal.




Si ammar macam biasa lah, menyibuk nak potong kek jugak. Sabar nak oii, awak punya bulan julai nanti la. Nanti kita sambut khas untuk awak ya sayang....



Ha...kalau nampak kek tu agak meriah jugak la kan. Padan la dengan harga RM9.90 sebijik. Kek ni aku beli di kedai dekat tempat kerja aku. Kek yang viral sebab murah dan sedap. Dah la guna fresh cream, dan rasa nya pun tak la macam kek yang murah murah tu. Bagi aku ok la.
Dari beli kek yang dihias dengan aising tu, buat muak je. Budak budak pun tak makan sangat kalau yang aising nih.

Sengaja aku beli kek lain lain, supaya budak budak ni excited sikit..hihih


Selesai sudah untuk yang lahir bulan Jan dan Feb dan masih ada 10 bulan lagi yang menunggu giliran masing masing. Kemain suka diorang ni, tak sabar sabar nak tunggu bulan seterusnya. Duk kecoh masing masing dengan bulan kelahiran diorang.
Insha allah semua akan dapat merasa potong kek tu nanti ya adik adik...
Tapi tu lah, yang pening sekarang ni aku la. Next month kena fikir nak buat menu apa lagi. Menu yang kalau boleh dimakan dengan cepat dan mudah dan paling penting costing nya tak lebih dari bajet dalam seratus untuk jamu 40 orang kanak kanak ni.

Hurm...pening jugak nak cari idea menu nih..



LOVE,
Mcdaa.

No comments:

Post a Comment