Wednesday 15 March 2017

Pelan Rumah; 3 bilik 2 bilik air


Hai..

Progress pembinaan rumah impian...part 2 kot. huhu
Semalam 19 september 2016, en.suami dah pergi jumpa dengan peguam dan bertanyakan tentang urusan proses permohonan loan. dan juga bertanya tentang kontraktor untuk bina rumah, kos-kos terlibat dan prosedur yang perlu dilalui.
Oleh kerana kami beli tanah lepastu bina rumah atas tanah tersebut, ada beberapa perkara yang perlu diselesaikan la. Lain kalau terus buat permohonan untuk beli rumah siap, proses tu terus straight forward dan tak banyak prosedur yang diperlukan...sediakan duit je. yang ni pun kena sediakan duit jugak apa..ngehhhngehhh..

Tanah tu kami beli dari pak sepupu aku, jadi tak ada la leceh sangat nak kena tukar nama geran tanah dulu ke apa. sebab untuk buat pelan rumah dan dapat kelulusan dari majlis daerah tempatan, geran perlu atas nama kita melainkan pemunya tanah bersetuju untuk teruskan kerja pembinaan dengan nama dia dulu.
Sambil tu kita baru tukar nama, maksudnya permohonan loan rumah berjalan serentak dengan tukar nama geran tanah. kalau tukar geran dulu, pastu buat pelan, lepas tu baru mohon loan yang ni akan ambik masa sikit.
Kami ni spesis yang dah tak boleh bersabar lagi dah, kalau boleh hari ni jugak nak mula kan proses pembinaan rumah tu..hahahah. nampak tak betapa tak sabarnya...

Lepas selesai bincang tentang proses permohonan dan semua prosedur tu, sebelum balik en.suami ada ambik 3 contoh pelan rumah dari kontrak yang bekerjasama dengan peguam tu. kiranya peguam dan kontraktor dari pejabat yang sama la, senang nanti kalau ada apa-apa hal yang timbul kemudian hari takde la susah sangat nak mencari depa ni. sebab kadang problem dengan kontraktor, kadang akan muncul problem dengan peguam bab payment, loan dan sebagainya.

Pilihan kami

Yang ni kalau ubah sikit, pun berkenan jugak

Yang ni dua-dua tak ada komen
Oleh kerana peruntukan bajet untuk rumah kami ni adalah terhad, sebab aku belum berani nak ambik komitmen yang tinggi, jadi telah dimuktamadkan hanya rm200 000 sahaja kos yang diperuntukkan untuk bina rumah idaman tu. tak kisah lah walau dapat saiz sekangkang kera sekali pun janji ada rumah tempat untuk berteduh.

Perancangannya kami nak bina rumah 3 bilik dan 2 bilik air, dengan keluasan 1200-1400 kaki persegi. tapi bila survey harga, kebanyakan kontraktor akan ambik upah rm130-rm140 untuk sekaki persegi. Ni kalau quotation dari kontraktor yang berdaftar la, maksudnya yang ada syarikat dan agak terkenal. Tapi ayah aku cakap kalau ambik upah dengan tukang kampung, rm80 - 90 skp boleh dapat. Kalau pandai cari lagi murah dari tu pun boleh dapat.

Cuma yang sakitnya, kalau ambik tukang kampung ni, kita kena stanby duit kat dalam akaun paling kurang rm15 000. sebab tukang kampung akan mintak kita sediakan alatan untuk pembinaan, kiranya simen, bata, kayu dan semua alatan asas tu kita kena sediakan. kalau nak tunggu loan lulus sekali pun, paling kurang kena ada progress pembinaan untuk bank nilai baru boleh dapat duit. duit loan pulak bukan keluar semua, dia akan bayar ikut progress rumah.

Lain kalau dengan kontraktor, dia akan ada time frame pembinaan, loan akan keluar dan sebelum tu diorang akan guna modal sendiri untuk mulakan kerja pembinaan. kiranya kalau akaun bank aku tak ada duit pun masih boleh jalan kan juga kerja pembinaan tu..
Nak tahu lebih detail, sila rujuk peguam atau kontraktor...hihi. aku pun baru je tahu tentang maklumat ni dan masih lagi blur-blur.
ok tak larat nak menaip dah.



LOVE,
Mcdaa

No comments:

Post a Comment